Samochodowa historia kraju

Są takie samochody, takie pojazdy, o których pomimo szybkiego i imponującego upływu czasu się nie zapomina. Jednym z nich jest oczywiście polska Warszawa, klasyczny, piękny i na tamte czasy praktycznie niezawodny model, który 6 listopada obchodził swoje sześćdziesiąte pierwsze urodziny! FSO Warszawa znana jest niemal wszystkim miłośnikom motoryzacji w naszym kraju, a również spora sławę zdobywała na rynkach zagranicznych, szczególnie po zaprzestaniu jej produkowania. Pomimo tego, iż produkowana była na licencji ZSRR w latach 1951 do 1973, to i tak jest uważana za pierwszy w pełni polski samochód z czasów PRL-u. Dla wszystkich fanów Warszawy nie liczy się przecież to, co będzie o niej napisane, ale to co mogą sami zobaczyć i poczuć. FSO Warszawa potocznie na naszych ulicach nazywana była warszawką, albo garbuską, oczywiście wszystkie te określenia były pieszczotliwe i w uroczym kontekście przedstawiane. Był to pierwszy w powojennej historii Polski samochód produkowany seryjnie. Gamę jednostek napędowych stanowiły dwa benzynowe silniki R4, dolnozaworowy M-20 i górnozaworowy S-21. Pierwsze plany uruchomienia seryjnej produkcji samochodu osobowego w Polsce sięgają 1946 roku, kiedy to w Centralnym Urzędzie Planowania utworzona została komisja do spraw budowy polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Pięć lat później produkowano już Warszawę.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.